תוכניות העשרה בחטיבה העליונה

דיפלומטיה בזירה הבינלאומית

תכנית ה-IMUN מכשירה תלמידות ותלמידים להיות חלק מפרויקט ה-MUN העולמי. פרוייקט זה מדמה את האו”ם ואת דרכי פעולתו, החלטותיו ושפת הדיונים שלו, ומפגיש את התלמידים עם ידע כללי הנוגע להתרחשויות השונות בעולם. 

תחומי הידע אותם לומדים ובהם דנים במסגרת זו הם פוליטיים, כלכליים, חברתיים ותרבותיים. התלמידים המשתתפים בתכנית מקבלים תמונה מעודכנת של תחומים אלה בעולם ומרחיבים השכלתם בתהליכים המתרחשים במקומות שונים על פני כדור הארץ. התלמידים המשתתפים בתכנית זאת לומדים לחקור לבד ובקבוצה, ויש להם הזדמנות להציג את תוצאות מחקריהם בפני הקבוצה ולפתח את יכולות הרטוריקה שלהם.

התכנית כולה נעשית ומבוצעת על ידי תלמידים, הן בכיתות י’, שנה שבה הם מצטרפים אל התכנית והן בכיתות ה’ שנה שבה מדריכים חלק מן התלמידים את הקבוצה החדשה, של כיתות י’. בנוסף, מספר תלמידים מכיתות י”ב לוקחים חלק בפעילות והם מתפקדים כמדריכי העל.

הלימודים כוללים פעילות שוטפת פעם בשבוע אחר הצהריים, במשך השנה, ופעילות שיא שהיא כנס ה-IMUN שמתקיים בירושלים, ובו משתתפים בתי ספר מרחבי העיר. כמו כן, יכולים התלמידים להשתתף בכנס MUN נוסף מחוץ לירושלים. הפעילות המשותפת בפרויקט זה מבטלת את המחיצות בין הכיתות השונות ובין השכבות ויוצרת מן התלמידים קבוצה מלוכדת, אשר חבריה תומכים האחד בשני ויש בה רוח צוות נעימה וחברית. הקבוצה פועלת בצורה התנדבותית, על הפעילות לא ניתנים ציונים, ומתוך מחויבות פנימית עמוקה ועניין רב. 

כדי להתקבל לתוכנית על התלמידות והתלמידים המעוניינים בכך לעבור מיון בראשית כיתה י’, מתוך כוונה לקבל עד 24 נציגים מכלל השכבה. קיימת אפשרות לשלב את המעורבות החברתית-קהילתית בפעילות במסגרת התוכנית.

"סדנת אלישבע"
סדנת כתיבה יוצרת

סדנת אלישבע היא סדנה לכתיבה יצירתית המתקיימת בליד”ה משנת 2010, לזכר המשוררת אלישבע גרינבאום, בוגרת בית הספר. הסדנה פתוחה לתלמידי י-יב מכל בתי הספר בעיר וכוללת מפגשי כתיבה קבועים, אחת לשבועיים.

פעמיים בשנה מתארחים בסדנה סופרים ומשוררים מוכרים לכתיבה בהנחייתם, בסוף השנה מתקיים מפגש כתיבה ארוך יותר מחוץ לבית הספר (גן חיות/הגן הבוטני/בוסתן עין כרם/מוזיאון ישראל), ולקראת סוף השנה מתנסים התלמידות והתלמידים גם בתהליכי עריכה, סביב הוצאתה של חוברת משותפת עם יצירות מתוך אלו שכתבו.

הסדנה מהווה הזדמנות מיוחדת עבור תלמידות ותלמידים כותבים להיות שייכים למסגרת שבתוכה הם יכולים לבטא את עצמם באמצעות כתיבה, לפתח את כישרונותיהם בתחום זה, וגם למצוא בני שיח בגילם שיש להם שפה משותפת סביב הכתיבה. 

הרכב מוזיקלי ייצוגי

המשתתפים בקבוצה זו יהיו חלק מהרכב מוזיקלי ייצוגי של בית הספר. מטרת ההרכב היא לאפשר לתלמידים מנגנים ו\או שרים לממש את הפוטנציאל והיכולת המוזיקלית שלהם ולהביאם לידי ביטוי במסגרת בית הספר. ההרכב יאפשר למשתתפים להתנסות בסוגי מוזיקה שונים, נגינה משותפת בהרכב, ביצוע עיבודים מעניינים, נגינת סולו וצבירת ניסיון בהופעה על במה. ההרכב הייצוגי ישמש את בית הספר באירועים שונים, ויופיע במהלך השנה מספר פעמים.  על ההרכב להגיע לרמה מוזיקלית גבוהה על מנת שיוכל לתת גם לתלמידים המשתתפים וגם לבית הספר אפשרות ליהנות מיתרונותיו ולכן התלמידים המעוניינים לקחת חלק בהרכב יתבקשו לעבור אודישן קצר על מנת לוודא את התאמתם.

המפגשים יתקיימו שעתיים בשבוע בשעות אחה”צ עם סיום יום הלימודים.

רובוטיקה

קבוצת הרובוטיקה Tiger Team מעודדת קידום לטכנולוגיה, יוזמה קהילתית ורכישת מיומנויות המאה ה-21. הקבוצה משתתפת במסגרת ארגון FIRST ובחסות הטכניון בתחרות הרובוטיקה הבינלאומית FRC. במסגרת התחרות הקבוצה נדרשת להתמודד עם אתגר עולמי ולבנות רובוט אשר ישחק בבריתות עם קבוצות מכל רחבי הארץ. הפרויקט משלב עבודה מקצועית שמזכירה את חברות הסטארט-אפ, ומנוהלת על-ידי תלמידי הקבוצה.

הנושא הטכני-הנדסי

הקבוצה מתחלקת לצוותים שונים שכל אחד מתמקצע בתחום שמעניין אותו: תכנות, סרטוט, מכניקה ואלקטרוניקה. כחלק מהעבודה על הרובוט, התלמידים לומדים להשתמש בכלים ובטכניקות מקצועיות, כגון: זיהוי תמונה, ייצור ב-SolidWorks, שימוש בכלי עבודה ועוד.

במשך עונת הבנייה, המתפרסת על חודשי ינואר-פברואר, על הצוותים לעבוד בשיתוף פעולה, לעמוד בזמנים ולפתח אסטרטגיה חזקה על מנת להתמודד עם המשימה (הן באופן אוטונומי והן בשליטה מרחוק). במהלך חודשי מרץ-אפריל, קבוצות מכל רחבי הארץ מתחרות יחד בתחרויות מוקדמות, במטרה לזכות בכרטיס כניסה לגמר הארצי.