עקרונות לשיחת משוב אפקטיבית

מטרת השיחה לקיים תהליך בירור משותף על מקומו של התלמיד בתהליך הלמידה ולקבל החלטה מה המטרה הבאה בתהליך הלמידה וכיצד ניתן לקדם אותו לשם.

  1. אורך השיחה 10-15 דק’ לכל היותר, כדי שתהיה ממוקדת ויעילה ולא תהווה נטל על התלמיד.ה או על המורה.

  2. חשבו מראש על מטרת המשוב. מה תרצו להשיג בשיחה והאם יש יעד משימתי שתוכלו להציע לתלמיד.ה.

  3. יצירת אווירה נעימה ובסיס של אמון. ניתן לעשות זאת על ידי הדרגתיות בשיחה, לפתוח בשאלות יותר כלליות ולא אישיות או טעונות רגשית, לעבור לשאלות ואמירות המבטאות עניין וסקרנות בעולמו.ה של התלמיד.ה ומשם להוביל את השיחה למקום שבו אפשר לנהל שיח יותר קרוב. אפשר להיעזר בכרטיסיות שיחה (כמו אלו שהכינה תמנה לינדן – לחצו כאן) כמו כן, חשוב לגלות אמפתיה לחוויה של התלמיד.ה ולא לבטל אותה.

  4. שימו לב שמדובר בדיאלוגכזה שמעודד ומבסס יכולת עצמאית ורפלקטיבית של משוב עצמי על ביצועים אישיים של התלמידים. ניתן לעשות זאת על ידי:
    • הובלת השיחה בשאלות. לנסות להגיע לדיון בקושי מסוים או בהגדרת היעד הלימודי בעזרת התלמיד.ה. למשל במקום להצביע בעצמכם על קושי, לשאול “באילו משימות את מרגישה שזה מורכב יותר ומה לדעתך הסיבה?”. או במקום להציע פתרון בעצמכם, לשאול “האם הצלחת להתגבר על הקושי במקצוע אחר? כיצד? האם תוכל לעשות זאת גם במקצוע הזה?”.
    • שהייה בשיחה ומתן מקום לתלמיד.ה. להקשיב בסבלנות, לשאול שאלות הבהרה ולתת מקום לתלמיד.ה. למשל, אם בחרתם להציע פתרון, תשאלו “מה דעתך על האפשרות הזו? תוכלי לעמוד בה?”.

  1. המשוב צריך לתת כלים ברורים שיסיעו לתלמיד.ה להתקדם. תנו הסברים ברורים שניתן ליישם. למשל, במקום “את צריך לתרגל יותר”, עדיף “אני ממליצה שכל שבוע תקדישי חצי שעה לתרגול משוואות בשלושה נעלמים מתוך ספר הלימוד, בעמודים שנתאם מראש”.

  2. לאחר שיחת המשוב התלמיד.ה צריכ.ה להבין מהו היעד שאליו לשאוף ומהי התחנה הבאה שלו.ה. דרך טובה לדעת שהתלמיד.ה אכן הבין את המשוב, היא לתת לו.ה לסכם את המשוב במילותיו.ה שלו.ה. כך נוכל לדעת שאכן המסר עבר בהצלחה.

  3. בסיום השיחה מומלץ לכתוב לעצמכם סיכום קצר עם היעדים שנקבעו עם התלמיד.ה, כדי שניתן יהיה לקיים מעקב או שיחת המשך עם התלמיד.ה.